Trendy w marketingu 2020 w Polsce i na świecie
Pomimo tego, że pozycjonowanie SEO jest trendem, który się nie zmienia od wielu lat, zmienia się sposób, w jaki użytkownicy korzystają z wyszukiwarek. Takie niuanse dają się zaobserwować również w innych rodzajach marketingu. Niektóre są bardziej wyraźne, jako że ten rok jest szczególny z uwagi na pandemię. Sprzedaż zdalna daje spore pole do popisu, jeśli chodzi o to, jakie działania w Polsce i na świecie mogą mieć miejsce w następnym roku, a które wyjątkowo mocno zarysowały się w obecnym.
Większy nacisk na strategię działania i analizę efektywności kampanii reklamowej
Strategia staje się słowem kluczem większości agencji marketingowych. Jest to zrozumiałe, jeśli weźmie się pod uwagę, że najlepsze działania, które przekładają się na wzrost sprzedaży i na budowanie marki to nie tylko SEO Marketing, ale również content marketing, video marketing, event marketing – wszystkie te działania są ze sobą powiązane i wtedy dają najlepsze, długotrwałe efekty.
W związku z tym, że konsumenci coraz częściej są skłonni nacisnąć na link reklamy tekstowej, niż na baner, należy odpowiednio zaplanować kampanię w wyszukiwarce, na social mediach, czy na platformach sprzedażowych, takich jak np. Allegro. Planowanie jest niezbędne również z uwagi na to, że w kampaniach tych precyzyjnie określa się budżet, jaki marka decyduje się przeznaczyć. Analiza efektywności prowadzonych działań jest niezbędna, ponieważ bezpośrednio przekłada się na:
- sprawdzenie, czy założenia dotyczące podjętej strategii były słuszne i czy cele zostały osiągnięte,
- zaufanie marki do agencji reklamowej,
- zbieranie informacji o trendach i zachowaniach konsumentów,
- elastyczność prowadzonej kampanii, którą w trakcie można modyfikować, dostosowując ją m.in. do zachowań potencjalnych odbiorców promowanej firmy.
Spersonalizowane komunikaty do poszczególnych grup odbiorców
Sprzedawcy coraz częściej zdają sobie sprawę z tego, że na ofertę, która przekazuje konkretne treści, inaczej zareaguje osoba w wieku 60+, inaczej ta powyżej 30. roku życia i inaczej ktoś w wieku studenckim. Należy już wśród odbiorców rozróżnić pokolenie Z, które wchodzi na rynek.
Młodzi ludzie mają swoją filozofię życia, zainteresowania, a także posługują się zupełnie odmiennym językiem. Jeżeli sprzedawca przedstawi swoją ofertę, której nic nie można zarzucić pod względem marketingowym, a nie trafi do młodych ludzi, którzy stwierdzą, że jest „sztuczna” i „nudna”, straci ich. Dla tej grupy warto pisać „na luzie”, dynamicznie, bez niepotrzebnego dystansu, przedstawiając treści, które zachęcają do interakcji.
Grupy na Facebooku
W tym roku wyraźnie zarysował się trend, gdzie ludzie, którzy przynależą do określonej grupy facebookowej, są o wiele bardziej aktywni i otwarci, niż w konwersacjach poza grupą. Zatem dotarcie do takiej grupy – lokalnej lub ogólnokrajowej, jest niezwykle ważne. Będąc w takiej grupie, wzbudza się zaufanie, a także można liczyć na to, że użytkownicy wykażą się większą aktywnością po zamieszczeniu kolejnego wpisu – będą częściej udostępniać, komentować i dodawać do polubionych. Chcąc budować społeczność wokół marki, firmy decydują się na utworzenie „swojej” grupy odbiorców na Facebooku.
Bardziej precyzyjne korzystanie z Google Analytics
Każdy biznesmen ma dostęp do popularnego narzędzia Google Analytics, z którego korzysta w tradycyjny sposób, czyli analizuje ruch na stronie, skąd pochodzi, co użytkownicy robią na stronie, a także ilu z nich zapisuje się na newsletter. Jednak wszystkie te dane są jakby rozproszone i nie przekładają się zbytnio na to, jak takie działania mogą pomóc w rozwoju biznesu. Jak temu zaradzić? Coraz częściej korzysta się z opcji łączenia celi biznesowych z analizą strony. Dopiero wtedy wyraźnie widać, w jakim stopniu udało się zrealizować swoje założenia w planowanym okresie.
Wzrost znaczenia chatbotów w komunikacji bezpośredniej
Chatboty zyskują na popularności, ponieważ dzięki nim np. e-commerce pozostaje w ciągłym kontakcie ze swoim klientem, czy potencjalnym odbiorcą. Łatwa implementacja i prosty sposób komunikacji to najważniejsze zalety tej sztucznej inteligencji. Można dzięki nim sprawić, że strona jest zawsze gotowa odpowiedzieć na potrzebę natychmiastowego kontaktu. Chatbot 24/7 jest postrzegany jako profesjonalne podejście marki do klienta.
Coraz bardziej popularny influencer marketing
Influencer marketing jest kojarzony z social mediami, ale zahacza także o blogosferę. Influencer marketing wpływa skutecznie na wzrost sprzedaży, ponieważ zachęca do zakupu poprzez „wirtualne doświadczenie”.
Jeżeli ktoś używa danego produktu w warunkach, które każdy może sobie zapewnić i przedmiot ten zapewnia korzyść, to takie działania wpływają na percepcję. Marki coraz chętniej wykorzystują ten kanał promocji, również dlatego, że daje wiele korzyści. Oprócz wzrostu wyników sprzedaży firma staje się bardziej popularna, co przekłada się m.in. na większy ruch na jej oficjalnej stronie.
Mailing wraca do łask
Konsumenci, choć spam kierują do kosza, czytają oferty firm, które przesyłają ciekawe treści. E-maile to wciąż podstawowa forma komunikacji, jednak zmienia swoją tradycyjną formę. Zamiast nachalnej zachęty do zakupu produktu, pełni rolę swoistego informatora, na przykład o aktualnych promocjach, rabatach, czy nowościach. Porusza się w nich również tematykę branżową, a pod spodem zamieszcza infografiki prowadzące do social mediów, a także do oficjalnej strony internetowej.