Rzeczywistość poCOVIDowa w biznesie – idzie nowe?
Ostatnich kilkanaście tygodni odmieniło biznesową rzeczywistość nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie. Choć odmrażanie gospodarki trwa już od dawna, mówi się, że nie wrócimy już do starej rzeczywistości. Powodów do niepewności biznesowej nie brakuje, bo „nowe” wymaga od przedsiębiorców szybkości reakcji, dużej elastyczności, chęci do nauki i zdolności do adaptacji. Wypracowane do tej pory strategie biznesowe wymagać będą drastycznych zmian, a te nigdy nie przychodzą łatwo. Jak może wyglądać rzeczywistość poCOVIDowa w biznesie?
Biznes w czasach kryzysu
Marzec, kwiecień i maj to trudne miesiące dla światowej gospodarki. Na pandemii ucierpiało wiele firm, inne natomiast, by przetrwać, musiały zmienić dotychczasowy model biznesowy i swoją strategię marketingową. Przedsiębiorcy, by utrzymać się na rynku i zapewnić ciągłość zatrudnienia, zmuszeni byli zdecydować się na tryb pracy zdalnej, która jeszcze do niedawna była bardzo rzadkim zjawiskiem. Ograniczenie bezpośrednich kontaktów do minimum i zastąpienie ich aktywnością online pokazało, że wiele stanowisk może doskonale funkcjonować zdalnie lub częściowo zdalnie. Okazało się ponadto, że nie tylko zdalna praca jest możliwa, ale również aktywna sprzedaż, reklama, zdalne spotkania, konferencje i szkolenia. W obliczu niepewnego jutra przedsiębiorcy zmuszeni byli do zmian biznesowych, ale dzisiaj zmiany te, będące naturalną konsekwencją pandemii COVID, otwierają przed nami nowe możliwości oraz stawiają nas przed nowymi wyzwaniami, którym będziemy musieli sprostać.
Rzeczywistość poCOVIDowa – czego się nauczyliśmy i co z tym zrobimy?
Koronawirus pokazał nam, że nie istnieją pewne rozwiązania – również w biznesie. Coś, co z powodzeniem działa dzisiaj – jutro może okazać się zupełnie nierentowne. Zobaczyliśmy, jak kruche są podstawy gospodarki w pojawiającej się nagle sytuacji kryzysowej. Nowa rzeczywistość poCOVIDowa w biznesie wymaga szybkiej reakcji na zmiany i umiejętności adaptacji. Mimo odmrażania gospodarki nadal nie mamy jeszcze pewności, jak długo będziemy mierzyć się z ekonomicznymi skutkami COVID-19. Zamiast czekać więc na lepsze czasy warto już teraz wyciągnąć wnioski z sytuacji związanej z pandemią koronawirusa. Czas COVID-19 to z pewnością okres, w którym poznaliśmy słabe punkty swoich biznesów i gospodarki w sensie globalnym. Izolacja stała się gwoździem do trumny wielu, zdawać by się mogło, prężnie działających firm. Koronawirus odkrył jednak przed nami również nowe możliwości. Choć teoretycznie wiedzieliśmy o tym od dawna, czas izolacji potwierdził, jak wielką biznesową potęgą jest internet. Okazało się, że to nie tylko możliwość pracy zdalnej, ale również doskonałe miejsce reklamy, potężne narzędzie sprzedaży i poszerzania kontaktów. Nie od dziś wiadomo, że nowe technologie zmieniają świat biznesu – możemy stać właśnie u progu nowej rewolucji w tym sektorze.
Nowe początki starych biznesów, czyli adaptacja do rzeczywistości poCOVIDowej
Oczywiście potęga internetu nie jest przełomowym odkryciem – wiele przedsiębiorstw od lat z powodzeniem korzysta z nieograniczonych możliwości świata wirtualnego. Rzecz w tym, że dziś ten rynek wygląda zupełnie inaczej niż jeszcze w zeszłym roku. Nowy świat poCOVIDowy to nowe wyzwania biznesowe zarówno dla przedsiębiorców dotychczas aktywnych w sieci, jak i dla tych, których rzeczywistość poCOVIDowa zmusiła do rozpoczęcia działalności online. Należy pamiętać, że pandemia koronawirusa zmieniła dotychczasowe zachowania konsumentów. Zmieniły się rzecz jasna ich potrzeby zakupowe, ale zmieniły się również ich zachowania społeczne i potrzeby informacyjne. Zmianie uległ ponadto system wartości oraz potrzeby i wymagania konsumentów. Mimo stopniowego wracania do rzeczywistości niewirtualnej, nie da się nie zauważyć, że wrażliwość społeczna także uległa zmianie. To wszystko wymagać będzie od przedsiębiorców nowego spojrzenia na strategię komunikacji firmy oraz nowych narzędzi pracy, reklamy i sprzedaży. Przedsiębiorcy będą potrzebować profesjonalnego doradztwa oraz pomocy w adaptacji strategii marketingowej firmy do nowej poCOVIDowej rzeczywistości. Tu wkracza branża marketingu internetowego, której prężny rozwój prawdopodobnie stanie się w najbliższym czasie jeszcze intensywniejszy.